Interpelacje i Zapytania

Interpelacja w sprawie bezpieczeństwa komunikacyjnego na ul. Lwowskiej 

Data złożenia: 13 listopada 2024 r.

Temat: Potrzeba rozwiązania problemu zakłóceń ruchu na ul. Lwowskiej i ul. Piastowskiej w rejonie restauracji McDonald’s 

Opis sprawy

Na podstawie §32 ust. 3 Statutu Miasta Krosna złożyłem interpelację dotyczącą problemu zakłóceń ruchu w rejonie restauracji McDonald’s – na ul. Lwowskiej w obrębie wjazdu do restauracji oraz na ul. Piastowskiej, w części położonej za lokalem.

W godzinach wieczornych kolejki pojazdów oczekujących na wjazd do McDrive blokują wjazd do pobliskiej stacji benzynowej, przejście dla pieszych i utrudniają płynny ruch na ul. Lwowskiej, co prowadzi do napięć między użytkownikami drogi.

Dodatkowo część kierowców omijając utrudnienia decyduje się na parkowanie na prywatnych posesjach przy ul. Piastowskiej, co jest uciążliwe dla mieszkańców i może powodować konflikty sąsiedzkie.
W interpelacji wnioskowałem o przeanalizowanie możliwości poprawy organizacji ruchu oraz wdrożenie działań regulacyjnych, które pozwoliłyby ograniczyć wskazane problemy. 

Moje stanowisko

Rozwiązanie problemów z ruchem w tym rejonie jest istotne zarówno dla poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, jak i płynności ruchu drogowego. 

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf

Odpowiedź Prezydenta

Straż Miejska nie odnotowała zgłoszeń dotyczących blokowania ruchu na ul. Lwowskiej przez pojazdy wjeżdżające do restauracji McDonald’s, ani skarg mieszkańców ul. Piastowskiej na parkowanie pojazdów na ich posesjach.

Komenda Miejska Policji w Krośnie również poinformowała, że nie interweniowała w opisanych sprawach. 

Pobierz odpowiedź w formie PDF

________________________________________________________________

Interpelacja w sprawie bezpieczeństwa publicznego/ ograniczenie prędkości do 30 km/h na ul. Grodzkiej

Data złożenia: 13 listopada 2024 r.
Temat:
Ograniczenie prędkości do 30 km/h i montaż progu zwalniającego na ul. Grodzkiej

Opis sprawy
Na podstawie §32 ust. 3 Statutu Miasta Krosna złożyłem interpelację dotyczącą potrzeby wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h na ul. Grodzkiej – na odcinku od Parku Jordanowskiego do szpitala – oraz montażu progu zwalniającego.

Uzasadniłem, że:

  • bezpieczeństwo publiczne – intensywny ruch pieszy w tym rejonie, obecność pacjentów szpitala, osób odwiedzających Park Jordanowski oraz dzieci przemieszczających się w tej części miasta wymagają dodatkowych zabezpieczeń,
  • komfort życia mieszkańców – zmniejszenie prędkości ograniczy hałas i emisję spalin, poprawiając jakość życia mieszkańców,
  • dobre praktyki europejskie – wprowadzenie stref „Tempo 30” jest rekomendowane przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego w wielu krajach UE.

W interpelacji wnioskowałem o wprowadzenie ograniczenia prędkości oraz analizę montażu progu zwalniającego w celu poprawy bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców.

Moje stanowisko

Bezpieczeństwo pieszych, szczególnie dzieci i osób starszych, powinno być priorytetem. Ograniczenie prędkości i montaż progu zwalniającego to proste rozwiązania, które mogą znacząco poprawić bezpieczeństwo w tym rejonie. 

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

22 listopada 2024 r. przeprowadzono wizję lokalną z udziałem Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Krośnie. Analiza wykazała, że ulica Grodzka jest istotnym elementem układu komunikacyjnego miasta i nie odnotowano na niej ponadprzeciętnej liczby zdarzeń drogowych.
W związku z tym Komenda Miejska Policji negatywnie zaopiniowała wprowadzenie strefy ograniczonej prędkości. Jednocześnie zapowiedziano działania poprawiające bezpieczeństwo, w tym usunięcie zieleni i infrastruktury znajdującej się zbyt blisko pasa ruchu. 

Pobierz odpowiedź w formie PDF

________________________________________________________________

Interpelacja w sprawie bezpieczeństwa na wałach nad Lubatówką 

Data złożenia: 13 listopada 2024 r.

Temat: Potrzeba zwiększenia nadzoru i poprawy bezpieczeństwa na terenie wałów przy rzece Lubatówce, w rejonie osiedla Parkowego

Opis sprawy

Na podstawie §32 ust. 3 Statutu Miasta Krosna złożyłem interpelację dotyczącą potrzeby zwiększenia nadzoru i poprawy bezpieczeństwa na terenie wałów przy rzece Lubatówce, szczególnie w rejonie kładki przy osiedlu Parkowym.

Obszar ten jest często odwiedzany przez mieszkańców – zarówno rodziny z dziećmi, jak i młodzież. W godzinach wieczornych zdarzają się tam sytuacje budzące niepokój, co potwierdza potrzebę dodatkowego nadzoru i działań prewencyjnych.

W interpelacji wskazałem m.in. na potrzebę:

  • • zwiększenia patroli wieczornych,
  • • zainstalowania kamer monitoringu w rejonie kładki,
  • • poprawy ochrony infrastruktury publicznej przed aktami wandalizmu.

Moje stanowisko

Bezpieczeństwo mieszkańców powinno być priorytetem, a regularne patrole oraz monitoring mogą realnie wpłynąć na ograniczenie zagrożeń i aktów dewastacji w tym rejonie.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Straż Miejska w ciągu ostatnich 12 miesięcy interweniowała w tym rejonie 5 razy, głównie w sprawach spożywania alkoholu w miejscu niedozwolonym. Policja przeprowadziła 17 interwencji, również dotyczących zakłócania porządku publicznego.

Miasto potwierdziło, że teren jest patrolowany, a przypadki niszczenia mienia nie były dotąd zgłaszane.
Montaż kamery w tym rejonie jest możliwy, jednak wymaga uzyskania zgody Wód Polskich na umieszczenie masztu oraz zabezpieczenia środków finansowych w budżecie Gminy. 

Pobierz odpowiedź w formie PDF

____________________________________________________________________

Interpelacja w sprawie jakości powietrza w Krośnie

Data złożenia: 13 listopada 2024 r.

Temat: Kampania informacyjna dotycząca szkodliwości spalania odpadów i poprawy jakości powietrza

Opis sprawy

W związku z pogarszającą się jakością powietrza oraz problemem smogu w Krośnie złożyłem interpelację dotyczącą zorganizowania szerokiej kampanii informacyjnej skierowanej do mieszkańców. Jej celem miałoby być zwiększenie świadomości na temat szkodliwości spalania śmieci oraz promowanie działań poprawiających jakość powietrza.

Podkreśliłem, że:

  • spalanie śmieci stanowi poważne zagrożenie zdrowotne, powodując emisję toksycznych substancji,
  • brakuje wiedzy o konsekwencjach spalania odpadów, a dobrze przygotowana kampania mogłaby skutecznie wpłynąć na zmianę postaw mieszkańców,
  • edukacja ekologiczna jest kluczowa dla długofalowej poprawy jakości powietrza.

Moje stanowisko

Świadomość mieszkańców to jeden z najważniejszych czynników walki ze smogiem. Potrzebujemy skutecznej, lokalnej kampanii edukacyjnej, która w przystępny sposób wyjaśni, jak szkodliwe jest spalanie odpadów i jakie działania każdy z nas może podjąć, by poprawić jakość powietrza.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Prezydent wskazał, że jakość powietrza w Krośnie poprawia się – od dwóch lat poziomy pyłu PM10 i PM2.5 mieszczą się w dopuszczalnych normach. Podkreślił również, że miasto od lat prowadzi działania edukacyjne i inwestycyjne w tym zakresie.

3 lipca 2024 r. podpisano umowę partnerską na realizację projektu „LIFE Podkarpackie – żyj i oddychaj”, finansowanego z funduszy UE i NFOŚiGW. Projekt obejmuje m.in.:

  • • prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych i spotkań z mieszkańcami,
  • • budowę lokalnego systemu informowania o jakości powietrza,
  • • wsparcie doradcze w zakresie wymiany źródeł ciepła i termomodernizacji budynków,
  • • działania edukacyjne w szkołach oraz przy lokalnych wydarzeniach.
    Do udziału w projekcie zaproszeni zostaną m.in. radni, placówki edukacyjne i organizacje społeczne, aby wzmocnić działania na rzecz czystszego powietrza.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

____________________________________________________________________

Interpelacja – konieczność uporządkowania niezagospodarowanego terenu przy ul. Grodzkiej

Data złożenia: 13 listopada 2024 r.

Temat: Uporządkowanie niezagospodarowanego terenu przy ul. Grodzkiej (obok Przedszkola Niepublicznego „Motylek”, zakładu dentystycznego i bloku mieszkalnego)

Opis sprawy

Na podstawie §32 ust. 3 Statutu Miasta Krosna składam na ręce Pana Prezydenta Miasta Krosna, za pośrednictwem Przewodniczącego Rady Miasta Krosna, interpelację dotyczącą konieczności uporządkowania niezagospodarowanego terenu przy ul. Grodzkiej, położonego obok budynku, w którym mieści się Przedszkole Niepubliczne „Motylek”, zakład dentystyczny oraz blok mieszkalny.

Uzasadnienie:

  • Zagrożenie bezpieczeństwa: Na tyłach budynku znajduje się opuszczony plac budowy, który mimo ogrodzenia stanowi potencjalne zagrożenie dla dzieci uczęszczających do przedszkola oraz dla mieszkańców.
  • Negatywny wpływ na estetykę: Niezagospodarowany i zaniedbany teren pogarsza wygląd okolicy, co jest uciążliwe dla mieszkańców i odwiedzających pobliskie placówki.
  • Potrzeba poprawy porządku publicznego: Uporządkowanie terenu i jego przekształcenie np. w zieleń uruchomiłoby pozytywny efekt wizerunkowy i zwiększyło poczucie bezpieczeństwa.

W związku z powyższym, wnoszę o podjęcie działań zmierzających do zabezpieczenia oraz uporządkowania wskazanego terenu przy ul. Grodzkiej. 

Moje stanowisko

Uważam, że porządek i bezpieczeństwo w bezpośrednim sąsiedztwie placówek takich jak przedszkole wymagają pilnej interwencji. Wnoszę o aktywne działanie organów odpowiedzialnych za nadzór nad terenami budowy i kontakt z właścicielem działki w celu usunięcia zagrożeń.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf

Odpowiedź Prezydenta

W odpowiedzi na moją interpelację Prezydent Miasta poinformował, że działka o nr ewidencyjnym 3194/7 (obręb Śródmieście) nie jest własnością Gminy Miasto Krosno, lecz prywatnej spółki z siedzibą w Brzozowie.

– Zagadnienia dotyczące kontroli robót budowlanych, zabezpieczenia terenu budowy i bezpieczeństwa obiektów należą do kompetencji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

– Zgodnie z przepisami o finansach publicznych Gmina nie może finansować działań na gruntach prywatnych.

– Zgłoszony przeze mnie problem został przekazany do Straży Miejskiej, która miała skontaktować się z właścicielem działki i wezwać go do podjęcia działań zapobiegawczych.

– Podczas kontroli przeprowadzonej 20 listopada 2024 r. Straż Miejska stwierdziła, że teren jest ogrodzony; wewnątrz znajdują się płyty betonowe, inne elementy budowlane oraz kilka opon. Właściciel terenu został wezwany do uporządkowania działki.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

_________________________________________________________________

Interpelacja w sprawie regularnego sprzątania chodników przy ul. Podwale

Data złożenia: 24 listopada 2024 r.

Temat: Regularne sprzątanie chodników przy ul. Podwale w rejonie Poczty Polskiej

Opis sprawy

Złożyłem interpelację w sprawie podjęcia działań zmierzających do regularnego sprzątania chodników przy ul. Podwale w rejonie Poczty Polskiej.

Na chodnikach po obu stronach ulicy regularnie gromadzą się ptasie odchody, co:

  • • stwarza zagrożenie poślizgnięcia się dla pieszych,
  • • jest nieestetyczne i negatywnie wpływa na wizerunek miasta,
  • • powoduje nieprzyjemny zapach oraz może stanowić zagrożenie dla zdrowia mieszkańców i turystów.

Moje stanowisko

Regularne mycie chodników w tym rejonie jest konieczne zarówno dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych, jak i poprawy estetyki przestrzeni publicznej w ścisłym centrum miasta. 

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Prezydent poinformował, że 4–5 grudnia 2024 r. chodniki przy ul. Podwale zostały umyte przez firmę sprzątającą. Dodatkowo zadeklarował, że w przypadku stwierdzenia ponownych zanieczyszczeń będą one systematycznie czyszczone, aby zapewnić estetykę przestrzeni publicznej i bezpieczeństwo mieszkańców. 

Pobierz odpowiedź w formie PDF

____________________________________________________________________________

Interpelacja w sprawie wycinki 4 jabłoni przy ul. P. Skargi koło I LO

Data złożenia: 19 grudnia 2024 r.

Temat: Wycinka czterech jabłoni purpurowych przy ul. Piotra Skargi

Opis sprawy

Złożyłem interpelację w sprawie wycinki czterech jabłoni purpurowych przy ul. Piotra Skargi, przeprowadzonej w celu „stworzenia miejsca parkingowego”. Takie działania – w mojej ocenie – są przykładem postępującej „betonozy”, która coraz mocniej dotyka nasze miasto, mimo protestów mieszkańców i wbrew współczesnym zaleceniom dotyczącym adaptacji miast do zmian klimatycznych.

Podkreśliłem, że drzewa w mieście:

  • • obniżają temperaturę w czasie upałów,
  • • poprawiają jakość powietrza,
  • • zwiększają retencję wody opadowej,
  • • wspierają lokalną bioróżnorodność.

W interpelacji poprosiłem o wyjaśnienia w zakresie:

  1. 1. zgodności decyzji z celami Strategii Rozwoju Miasta Krosna 2023–2030,
  2. 2. działań kompensacyjnych wynikających z Programu Ochrony Środowiska 2022–2025,
  3. 3. planowanych nasadzeń zastępczych,
  4. 4. analizy wpływu wycinki na retencję wody opadowej,
  5. 5. planów zabezpieczenia pozostałej zieleni miejskiej przed podobnymi działaniami.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Prezydent wskazał, że:

  • • wycinka drzew nie wpisuje się w zapisy dokumentów strategicznych, jednak była konieczna ze względu na potrzebę zwiększenia liczby miejsc postojowych i poprawy układu komunikacyjnego,
  • • ze względu na infrastrukturę podziemną i naziemną przy ul. Piotra Skargi nie ma możliwości nasadzenia nowych drzew w tym miejscu,
  • • nasadzenia kompensacyjne zostaną zrealizowane w dzielnicy Śródmieście wiosną bieżącego roku,
  • • miasto co roku sadzi kilkaset nowych drzew, co ma rekompensować wycinki związane z inwestycjami i wzbogacać lokalną przyrodę.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

______________________________________________________________________________

Interpelacja dotycząca wprowadzenia obniżonej ceny biletów jednorazowych w publicznym transporcie zbiorowym  dla osób powyżej 60 roku życia

Data złożenia: 15 stycznia 2025 r.

Temat: Wprowadzenie obniżonej ceny biletu jednorazowego w wysokości 4 zł dla osób powyżej 60. roku życia

Opis sprawy

Złożyłem interpelację w sprawie wprowadzenia obniżonej ceny biletu jednorazowego w wysokości 4 zł dla osób powyżej 60. roku życia.

Celem tej propozycji jest poprawa dostępności transportu publicznego dla starszych mieszkańców, wsparcie integracji społecznej oraz promocja transportu zbiorowego jako alternatywy dla transportu indywidualnego.

Podkreśliłem, że takie rozwiązanie mogłoby:

  • • zwiększyć liczbę pasażerów w tej grupie wiekowej,
  • • ułatwić codzienne funkcjonowanie seniorów,
  • • wspierać politykę zrównoważonego transportu w mieście.

Propozycja

  • • wprowadzenie biletu jednorazowego za 4 zł dla osób powyżej 60. roku życia,
  • • weryfikacja uprawnień np. przez Krośnieńską Kartę Mieszkańca lub dokument tożsamości.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Prezydent w odpowiedzi poinformował, że:

  • • zgodnie z obowiązującą uchwałą z 30 czerwca 2022 r., przejazdy bezpłatne przysługują osobom, które ukończyły 70. rok życia,
  • • renciści i emeryci (kobiety 60+ i mężczyźni 65+) korzystają z 50% ulgi,
  • • od 1 lutego 2025 r. cena biletu ulgowego wynosi 2,30 zł (papierowy) lub 2,00 zł (elektroniczny),
  • • dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od wieku, bilet elektroniczny kosztuje 4,00 zł – pod warunkiem posiadania Krośnieńskiej Karty Miejskiej.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

__________________________________________________________________

Interpelacja – likwidacja studni publicznych w Krośnie

Data złożenia: 6 marca 2025 r.

Temat: Wyjaśnienie przyczyn i skutków likwidacji studni publicznych

Opis sprawy

Podczas zebrania mieszkańców Osiedla Grota Roweckiego pojawiła się kwestia likwidacji studni publicznych na terenie miasta. Wiceprezydent Krosna poinformował, że decyzja była wynikiem wniosku Wód Polskich, jednak dokumenty wskazują, że to Urząd Miasta Krosna sam wystąpił o zgodę na likwidację studni, powołując się na wysokie koszty ich utrzymania oraz obowiązki związane z konserwacją i kontrolą jakości wody.

W interpelacji zwróciłem uwagę na konieczność rzetelnej analizy możliwości zachowania istniejących ujęć wody i ich zabezpieczenia jako źródeł alternatywnego poboru w sytuacjach kryzysowych.

Wniosłem o:

  • • inwentaryzację istniejących i zlikwidowanych studni,
  • • analizę ich technicznej przydatności,
  • • przedstawienie rzeczywistych powodów likwidacji,
  • • wyjaśnienie kosztów związanych z tym procesem,
  • • wskazanie, jak miasto planuje realizować obowiązki wynikające z nowelizacji ustawy o obronie cywilnej z 5 grudnia 2024 r. w zakresie dostępu do wody w sytuacjach kryzysowych.

Podkreśliłem, że likwidacja studni publicznych pozbawiła mieszkańców alternatywnego źródła wody, co może stanowić poważne zagrożenie w razie awarii sieci wodociągowej, suszy czy działań wojennych, kiedy dowożenie wody beczkowozami byłoby utrudnione lub niemożliwe.

Moje stanowisko

Studnie publiczne to istotny element bezpieczeństwa mieszkańców. Ich przywrócenie lub alternatywne zabezpieczenie dostępu do wody powinno być priorytetem, szczególnie w kontekście obowiązków wynikających z ustawy o obronie cywilnej.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Prezydent wyjaśnił, że studnie publiczne zostały wykonane kilkadziesiąt lat temu, a większość z nich znajdowała się na terenach nienależących do miasta. Zmiany w ustawie Prawo wodne nałożyły obowiązek uzyskania pozwoleń wodnoprawnych oraz ustanowienia stref ochronnych dla takich ujęć.

Przeprowadzone badania wykazały, że studnie nie spełniały wymagań dla wody pitnej, co stało się podstawą do ich likwidacji.

– Zlikwidowano łącznie 98 studni, w tym 79 po uzyskaniu decyzji wodnoprawnych.

Koszt likwidacji wyniósł 201 417,76 zł i obejmował badania, operaty wodnoprawne oraz demontaż urządzeń.

Obecnie w mieście pozostają 4 studnie (ul. Grodzka 22, Naftowa 5, Naftowa 15 i Karłowicza 5). Mogą one działać dalej tylko po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń i ustanowieniu stref ochronnych.

W zakresie realizacji obowiązków wynikających z ustawy o obronie cywilnej, miasto zapewnia, że posiada odpowiednie zasoby i procedury awaryjne, w tym:

  • • zbiorniki o łącznej pojemności 6 700 m³ (6 700 000 litrów),
  • • agregaty prądotwórcze zabezpieczające pracę ujęć wody,
  • • dwa beczkowozy (4 500 litrów każdy) umożliwiające transport wody na terenie miasta.

Zdaniem Prezydenta, system ten spełnia wymagania ustawowe dotyczące dostaw wody w sytuacjach kryzysowych.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

______________________________________________________________________________

Interpelacja – zmiany w planie zagospodarowania „Turaszówka VI”

Data złożenia: 31 stycznia 2025 r.

Temat: Wyjaśnienie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „Turaszówka VI”

Opis sprawy

Na podstawie §32 ust. 3 Statutu Miasta Krosna złożyłem interpelację w sprawie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego „Turaszówka VI”. Temat ten ma charakter zasadniczy, ponieważ dotyczy kwestii wpływających bezpośrednio na życie mieszkańców osiedla.

Zmiany wprowadzone w 2016 roku do planu z 2006 roku (Uchwała Nr XLVII/918/06 z dnia 30 czerwca 2006 r.) spowodowały, że tereny przy ulicach Wincentego Pola, Jaworowej i Kuklińskiego – pierwotnie przeznaczone wyłącznie pod zabudowę jednorodzinną – zostały dopuszczone do zabudowy wielorodzinnej i usługowo-handlowej.

Mieszkańcy zgłaszają, że zmiany te zostały przeprowadzone bez rzetelnych konsultacji społecznych i transparentnej komunikacji. Wskazują również na negatywne skutki dla jakości życia, wartości nieruchomości oraz ładu przestrzennego.

W związku z powyższym poprosiłem Prezydenta Miasta o odpowiedź na pytania dotyczące:

  1. 1. przesłanek i analiz uzasadniających wprowadzone zmiany,
  2. 2. konsultacji społecznych i ich wyników,
  3. 3. dokumentów potwierdzających zasadność dopuszczenia nowej zabudowy,
  4. 4. działań informacyjnych skierowanych do mieszkańców,
  5. 5. wpływu zmian na wartość nieruchomości i jakość życia,
  6. 6. osób odpowiedzialnych za przygotowanie zmian oraz argumentów przemawiających za ich przyjęciem.

Moje stanowisko

Zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego powinny uwzględniać potrzeby lokalnej społeczności oraz być prowadzone w sposób przejrzysty i zrozumiały. Wątpliwości mieszkańców dotyczące „Turaszówki VI” wymagają szczegółowych wyjaśnień i rzetelnej analizy.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Prezydent wskazał, że procedura przygotowania i uchwalenia planu „Turaszówka VI” została przeprowadzona zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Podkreślono, że:

– celem zmian była m.in. korekta przebiegu projektowanej drogi zbiorczej oraz dostosowanie planu do zapisów Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krosna z 2014 r.,

– mieszkańcy mieli możliwość składania wniosków i uwag – złożono 4 wnioski i 2 uwagi (jedną od Rady Osiedla), z których żadna nie została uwzględniona,

– odbyła się publiczna dyskusja, w której udział wziął jeden mieszkaniec,

– przygotowano prognozy skutków finansowych i oddziaływania na środowisko,

– uchwała została pozytywnie zweryfikowana przez Wojewodę przed jej publikacją w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

W odpowiedzi zaznaczono także, że wszystkie działania były prowadzone zgodnie z przepisami i w sposób transparentny. 

Pobierz odpowiedź w formie PDF

________________________________________________________________

Interpelacja – dodatkowe worki na odpady tekstylne w Krośnie

Data złożenia: 6 marca 2025 r.

Temat: Wprowadzenie możliwości zakupu dodatkowych worków na odpady tekstylne

Opis sprawy

Złożyłem interpelację jako odpowiedź na wcześniejszą korespondencję w sprawie zapewnienia mieszkańcom Krosna możliwości zakupu dodatkowych worków na odpady tekstylne. Celem rozwiązania jest ułatwienie segregacji tej frakcji i jej właściwe zagospodarowanie zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2025 r.

Wskazałem, że brak takiej opcji stanowi realny problem, zwłaszcza dla osób, które nie mają możliwości dojazdu do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Zaznaczyłem również, że poprzednia odpowiedź Prezydenta była niepełna i nie zawierała m.in.:

  • • informacji o sposobie pozbywania się tekstyliów nienadających się do ponownego użytku,
  • szacunkowych kosztów ewentualnego wprowadzenia dodatkowych worków,
  • • odniesienia do sytuacji osób starszych i niemobilnych,
  • rozwiązań alternatywnych (np. punkty sprzedaży/odbioru worków, dystrybucja przez zarządców nieruchomości),
  • interpretacji przepisów zakazujących wrzucania tekstyliów do innych frakcji odpadów.

W interpelacji wniosłem o ponowne, rzetelne rozpatrzenie sprawy i wskazanie konkretnych działań, jakie miasto zamierza podjąć. 

Moje stanowisko

Segregacja tekstyliów nie może być obowiązkiem „dla wybranych”, którzy mają czas i transport do PSZOK. Miasto powinno zapewnić prosty i powszechnie dostępny mechanizm – np. możliwość zakupu dodatkowych worków (np. w urzędzie, u zarządców nieruchomości lub online) oraz jasne wytyczne, co zrobić z tekstyliami nienadającymi się do ponownego użycia. To realnie ułatwi mieszkańcom przestrzeganie przepisów i ograniczy „błędy” w segregacji.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Miasto wskazało, że obecnie mieszkańcy mogą oddawać tekstylia w PSZOK przy ul. Białobrzeskiej w ramach obowiązującej opłaty. Wprowadzenie systemu dodatkowych worków zostałoby obciążone wysokimi kosztami – szacowanymi na ok. 756 tys. zł rocznie, co mogłoby skutkować wzrostem opłat dla mieszkańców.

Podkreślono również, że zmiana systemu mogłaby spowodować odpływ odzieży z obecnych zbiórek prowadzonych przez organizacje charytatywne.

Aby pomóc osobom starszym i niemobilnym, miasto nawiązało współpracę z Polskim Czerwonym Krzyżem. W różnych punktach miasta (m.in. ul. Grodzka, Betleja, Staszica, Lewakowskiego, Oficerska) ustawiono pojemniki na odzież i tekstylia, a kolejne lokalizacje mają być sukcesywnie dodawane.

Według miasta obecny system – z możliwością oddania odpadów w PSZOK oraz pojemnikach PCK – spełnia wymogi prawne i jest najbardziej racjonalnym rozwiązaniem bez podnoszenia kosztów dla mieszkańców. 

Pobierz odpowiedź w formie PDF

_____________________________________________________________________________

Interpelacja – problemy z funkcjonowaniem Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP)

Data złożenia: 6 marca 2025 r.

Powiązana interpelacja: 31 stycznia 2025 r.

Temat: Nieprawidłowe działanie Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miasta Krosna

Opis sprawy

31 stycznia 2025 r. złożyłem interpelację w sprawie problemów z działaniem Elektronicznej Skrzynki Podawczej (ESP) Urzędu Miasta Krosna. Powodem była sytuacja, w której pismo wysłane na ESP błędnie trafiło do Muzeum Rzemiosła zamiast do właściwego wydziału. Co istotne, możliwość błędu systemowego potwierdził Naczelnik Wydziału Drogownictwa.

6 marca 2025 r. ponowiłem interpelację, wskazując, że problemy z ESP mogą:

  • • negatywnie wpływać na terminowość i skuteczność załatwiania spraw mieszkańców,
  • • podważać zaufanie do elektronicznego systemu komunikacji urzędowej.

Moje stanowisko

Nowoczesne narzędzia cyfrowe, takie jak ESP, powinny usprawniać kontakt mieszkańców z urzędem, a nie go komplikować. Każdy błąd systemu to nie tylko problem techniczny — to ryzyko opóźnień w załatwianiu spraw i poczucie, że urzędowa komunikacja elektroniczna nie jest w pełni wiarygodna.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

W odpowiedzi prezydent wyjaśnił, że:

  • • za funkcjonowanie systemu ESP odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji,
  • • ESP jest częścią Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
  • • wsparcie techniczne i rozwój systemu realizuje Centralny Ośrodek Informatyki.

Prezydent poinformował również, że system ESP działa w Urzędzie Miasta Krosna prawidłowo, a ewentualne uwagi i zastrzeżenia należy kierować do Ministerstwa Cyfryzacji.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

_______________________________________________________________________________

Interpelacja – wycinka drzew przy ul. Wojska Polskiego i Placu Monte Cassino

Data złożenia: 30 maja 2025 r.

Temat: Planowana wycinka drzew przy ul. Wojska Polskiego i Placu Monte Cassino

Opis sprawy

30 maja 2025 r. złożyłem interpelację dotyczącą planowanej wycinki ponad 30 drzew w ścisłym centrum Krosna. W piśmie zwróciłem się do Prezydenta Miasta z pytaniami o:

  • • podstawy prawne i decyzje administracyjne dotyczące wycinki,
  • • zgodność działań z miejskimi dokumentami strategicznymi,
  • • konsultacje z mieszkańcami i Radą Dzielnicy Śródmieście,
  • • możliwość zastosowania alternatywnych rozwiązań minimalizujących ingerencję w zieleń,
  • • planowane nasadzenia kompensacyjne i ich lokalizacje.

Moje stanowisko

Jestem zdania, że decyzje dotyczące tak dużej ingerencji w przestrzeń miejską powinny być szeroko konsultowane z mieszkańcami. Zieleń w centrum Krosna ma nie tylko znaczenie estetyczne, ale również ekologiczne i społeczne. Będę dalej monitorował tę sprawę, aby zapewnić przejrzystość działań i poszukiwanie rozwiązań chroniących istniejące drzewa.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

15 czerwca 2025 r. otrzymałem odpowiedź, z której wynika, że:

  • • wycinka jest elementem inwestycji powiatowej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i organizacji ruchu,
  • • uzyskano wszystkie wymagane decyzje administracyjne,
  • • w zamian za usunięte drzewa planowane są nasadzenia kompensacyjne w różnych częściach miasta.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

_______________________________________________________________________________

Interpelacja – Park Jordanowski i planowana budowa drogi

Data złożenia: 20 czerwca 2025 r.

Temat: Inwestycja drogowa wzdłuż Parku Jordanowskiego

Opis sprawy

20 czerwca 2025 r. złożyłem interpelację dotyczącą planowanej budowy nowego odcinka drogi, która ma przebiegać wzdłuż Parku Jordanowskiego. Poprosiłem Prezydenta Miasta o szczegółowe informacje dotyczące:

  • • dokumentacji projektowej i harmonogramu inwestycji,
  • • decyzji środowiskowych oraz analiz wpływu na teren parku,
  • • planowanych nasadzeń kompensacyjnych,
  • • zabezpieczeń, które mają ograniczyć negatywny wpływ prac na lokalną zieleń i rekreacyjny charakter parku.

Moje stanowisko

Park Jordanowski to ważna przestrzeń dla mieszkańców Krosna — to miejsce spacerów, rekreacji i integracji społecznej. Dlatego każda inwestycja ingerująca w ten teren powinna być przeprowadzana z najwyższą starannością i w ścisłym dialogu z mieszkańcami.

Pełna treść interpelacji 

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

W odpowiedzi wskazano m.in., że:

  • • projekt przewiduje ingerencję w około 3,34% powierzchni parku,
  • • po zakończeniu prac przewidziane są nasadzenia kompensacyjne,
  • • inwestycja jest zgodna z miejskimi planami transportowymi i ma poprawić układ komunikacyjny w tej części miasta.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

________________________________________________________________________________

Interpelacja – Moto Show Krosno

Data złożenia: 10 lipca 2025 r.

Temat: Bezpieczeństwo i przygotowania do „Moto Show Krosno”

Opis sprawy

10 lipca 2025 r. złożyłem kolejną interpelację w sprawie wydarzenia „Moto Show Krosno”, które odbyło się w czerwcu i podczas którego doszło do tragicznego wypadku. W piśmie pytałem m.in. o:

  • • analizę korespondencji opisującej skalę wydarzenia,
  • • ocenę zagrożeń dla bezpieczeństwa przed rozpoczęciem imprezy,
  • • współpracę urzędu ze służbami ratunkowymi i policją,
  • • ewentualne działania kontrolne w urzędzie,
  • • możliwość zawiadomienia prokuratury.

Moje stanowisko

Tak duże wydarzenia, organizowane w przestrzeni publicznej, muszą być odpowiednio przygotowane i kontrolowane, by zapewnić bezpieczeństwo uczestników. Miasto powinno w przyszłości wyciągnąć wnioski z tej tragedii i wprowadzić skuteczne procedury nadzoru nad podobnymi imprezami.

Pełna treść interpelacji 

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

W dniu 5 marca 2025 r. do Urzędu Miasta Krosna wpłynął wniosek o honorowy patronat dla imprezy „Moto Show Krosno”, złożony przez firmę AMAZING EVENTS sp. z o.o. W dokumencie tym organizator wskazał planowaną liczbę uczestników na 8–10 tysięcy osób. Należy jednak podkreślić, że:

  • Honorowy patronat ma charakter wyłącznie prestiżowy i nie wiąże się z wsparciem organizacyjnym ani finansowym. 
  • Udzielenie patronatu nie zwalnia organizatora z obowiązku uzyskania wymaganych prawem zgód i zezwoleń, zgodnie z § 7 Zarządzenia Nr 1159/21 Prezydenta Miasta Krosna z dnia 28 czerwca 2021 r. 
  • • Organizator nie zgłosił imprezy jako masowej w ustawowym terminie (30 dni przed wydarzeniem), co uniemożliwiło Urzędowi podjęcie działań przewidzianych ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych.

W dniu 12 maja 2025 r. wpłynął jedynie wniosek o zezwolenie na sprzedaż alkoholu, w którym organizator jednoznacznie oświadczył, że impreza nie podlega ustawie o imprezach masowych

Brak zgłoszenia imprezy masowej przez organizatora uniemożliwił Urzędowi podjęcie działań, takich jak powiadomienie służb ratowniczych (Policji, Straży Miejskiej, Pogotowia Ratunkowego). Obowiązek zabezpieczenia imprezy spoczywa na organizatorze, który nie dopełnił wymaganych procedur

Lotnisko Krosno sp. z o.o. (administrator terenu) zawarło umowę z organizatorem, a wszelkie ustalenia prowadził pełnomocnik Prezydenta – Prezes Spółki.

Wewnętrzne analizy i kontrole

  • • Urząd Miasta Krosna nie prowadził własnych analiz, ponieważ nie stwierdzono zaniedbań po stronie służb. 
  • • Wszelkie dokumenty zostały przekazane Prokuraturze Okręgowej w Krośnie na wniosek organów ścigania. 
  • Policja prowadzi śledztwo w sprawie wypadku, a Urząd nie jest stroną postępowania.

Stanowisko Prezydenta Miasta

  • Nie ma podstaw, aby Prezydent składał zawiadomienie do prokuratury, ponieważ badanie nieprawidłowości leży w gestii organów ścigania
  • • Urząd działał zgodnie z obowiązującymi przepisami i posiadaną wiedzą.

Reasumując Urząd Miasta Krosna nie miał podstaw, aby traktować „Moto Show Krosno” jako imprezę masową. Organizator nie dopełnił obowiązków prawnych, co uniemożliwiło podjęcie działań przez Urząd. Wszelkie wątpliwości są wyjaśniane w toku postępowania prowadzonego przez Policję i Prokuraturę.

Pobierz odpowiedź w formie PDF

________________________________________________________________________________

Interpelacja – brak ogólnodostępnych toalet publicznych w śródmieściu Krosna

Data złożenia: 30 czerwca 2025 r.

Temat: Niedostateczna dostępność toalet publicznych w centrum miasta, w szczególności w rejonie Rynku

Opis sprawy

Mieszkańcy, turyści oraz uczestnicy wydarzeń miejskich zgłaszają problem braku ogólnodostępnych toalet w rejonie Rynku, szczególnie w godzinach popołudniowych i wieczornych. Jedyny punkt sanitarny przy zjeździe na plac Targowy pozostaje często zamknięty.

W interpelacji zwróciłem się z pytaniami m.in. o:

  • przyczyny niedostępności toalety przy placu Targowym i odpowiedzialność za jej utrzymanie,
  • plany budowy nowych toalet w centrum,
  • ustawianie przenośnych toalet podczas imprez,
  • możliwość stworzenia „mapy dostępności toalet” na stronie UM,
  • ewentualne porozumienia z lokalami gastronomicznymi, które umożliwiałyby dostęp do sanitariatów bez obowiązku zakupu.

Podkreśliłem, że dostęp do toalet publicznych to nie tylko kwestia wygody, ale również zdrowia, godności i wizerunku miasta.

Moje stanowisko

Uważam, że w śródmieściu Krosna powinny być dostępne, dobrze oznakowane i czynne toalety publiczne. To element podstawowej infrastruktury, której brak jest szczególnie widoczny podczas miejskich imprez i wydarzeń. Dostęp do sanitariatów powinien być rozwiązany systemowo, tak by odpowiadał na potrzeby wszystkich mieszkańców i gości.

Pełna treść interpelacji

Pobierz interpelację w formie pdf (hierłącze)

Odpowiedź Prezydenta

Na moment publikacji tego wpisu odpowiedź Prezydenta nie została jeszcze opublikowana.